De vernieuwde de Bibliotheek Waspik is dé plek voor boeken, leren en ontmoeten

Gepubliceerd op: 19 augustus 2024 12:17

Dienstencentrum Den Bolder gaat verbouwen. Ook de Bibliotheek Waspik krijgt daardoor een passende, vernieuwde uitstraling. De verbouwing van Den Bolder op de begane grond start 1 oktober 2024. Dit betekent dat de Bibliotheek Waspik tijdelijk verhuist naar de eerste verdieping van het gebouw: het Muzieklokaal. Hierdoor is de Bibliotheek Waspik van 23 t/m 27 september gesloten. Vanaf 30 september zijn bezoekers en klanten van maandag t/m vrijdag tussen 14.00 en 17.00 uur welkom voor het lenen van boeken. Door onvoorziene omstandigheden blijken we 4 weken extra nodig te hebben voor de verbouwing, waardoor alle inspanningen nu gericht zijn op eind januari 2025.

Marjo Frenk, manager bibliotheken Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik: “Door de nieuwe, meer open look van Den Bolder kunnen we in de toekomst nog beter invulling geven aan onze educatief-maatschappelijke rol. Zo kun je na de verbouwing alleen of samen met anderen studeren, werken, een krantje lezen of deelnemen aan een cursus. De Bibliotheek is immers meer dan een collectie boeken. En daar hoort een nieuwe uitstraling bij.”

Bibliotheek tijdelijk op de eerste verdieping

Door de verbouwing van Den Bolder is de Bibliotheek op de begane grond van eind september 2024 tot januari 2025 niet in gebruik. Gelukkig kunnen wij de huidige collectie tijdelijk naar een verdieping hoger - naar het Muzieklokaal - verhuizen, waardoor bezoekers en klanten tijdens de verbouwing toch boeken én tijdschriften kunnen reserveren, lenen, ophalen en inleveren. Let op: de Bibliotheek is deze periode alleen open van maandag t/m vrijdag van 14.00 tot 17.00 uur. De vertrouwde bibliotheekmedewerkers zijn dan aanwezig voor hulp en het beantwoorden van vragen. Ook voor vragen over de digitale overheid.

Let op! Door de verbouwing is de boekenbrievenbus tijdelijk gesloten. Dit betekent dat je boeken in kunt leveren als de Bibliotheek open is in het Muzieklokaal. Is de bieb gesloten? Dan kun je je boeken - tijdens openingstijden van Den Bolder - ook inleveren bij de boekenkar. Deze kar vind je bij binnenkomst in Den Bolder, achter de sluisdeuren dus in de foyer bij de lift.

Van 23 t/m 27 september is de Bibliotheek een paar dagen gesloten. De inlevertermijn van boeken wordt in deze week automatisch een weekje verlengd.

Bibliotheek van de toekomst

Marjo vervolgt: “De verbouwing biedt kansen om de Bibliotheek een plek te laten zijn waar inwoners van Waspik graag verblijven om gebruik te maken van onze brede collectie; boeken en tijdschriften. Waar mensen elkaar ontmoeten aan de leestafel, leren aan een van de werkplekken of overleggen in de gespreksruimte. Maar ook een plek waar mensen een computercursus volgen of binnenlopen met vragen over het digitaal regelen van overheidszaken. Bijvoorbeeld voor hulp bij het aanvragen van een DigiD, zorgtoeslag of een gezondheidsverklaring.”

Dit doet de Bibliotheek uiteraard niet alleen. De Bibliotheek werkt al meer dan 20 jaren naar tevredenheid samen met medewerkers van den Bolder, theater en horeca. En ook vanuit Waalwijk Taalrijk werken we nadrukkelijk met gemeente, scholen en kinderopvang samen aan leesbevordering. “Ik kijk uit naar een nog nauwere verbinding - ook met andere maatschappelijke partners - om samen te werken aan interessante en relevante thema’s voor jeugd en volwassen inwoners van Waspik”, eindigt Marjo.

Vragen?

Een verbouwing brengt veranderingen en mogelijk vragen met zich mee. De meest gestelde vragen zijn voor je op een rijtje gezet. Mocht jouw vraag hier niet tussen staan, dan kun je uiteraard ook altijd terecht bij de medewerkers van de Bibliotheek. Zij zijn tijdens service-uren aanwezig in de Bibliotheek Waspik en te bereiken via 0416 363 868. Ook kun je een mail sturen naar: waspik@bibliotheekmb.nl.

Veelgestelde vragen