Een nieuwe Bibliotheek in de wijk Groenewoud

Gepubliceerd op: 23 mei 2024 09:00

Nieuwtje! In de wijk Groenewoud komt een ‘Proeftuinbibliotheek’. De oude boerderij Paulusse wordt omgetoverd tot Bibliotheek. Vanaf maandag 10 juni wordt de oude boerderij verbouwd tot een Bibliotheek voor kinderen van 0 tot 12 jaar en hun ouders. Wethouder Marcelle Hendrickx: “Deze Bibliotheek wordt meer dan een collectie boeken en aandacht voor lezen. Het gaat ook om talentontwikkeling en ontmoeten.” Streven is de deuren van deze nieuwe Bibliotheek in het najaar van 2024 te openen.

De opening laat dus nog even op zich wachten, maar niet getreurd. Door de tekeningen van architectenbureau Roodkapje, in samenwerking met Bouwwerk architecten, kun je stiekem al een beetje ‘binnenkijken’. En een glimp opvangen van de nieuwe Bibliotheek in Groenewoud; de indeling, invulling en sfeer. (Kijk onderaan de pagina.)

Talentontwikkeling en ontmoeten

Dat je in de Bibliotheek terecht kunt voor informatie of een boek, dat wist je waarschijnlijk al. Van prentenboeken voor de allerkleinsten, eerste leesboekjes voor kinderen uit groep 3 en 4. Tot boeken voor de wat oudere jeugd en de nieuwste romans. Angelique de Kort, Bibliotheek Midden-Brabant: “De Bibliotheek van tegenwoordig biedt meer. De vestiging in Groenewoud is straks namelijk de plek om talenten te ontwikkelen, elkaar te ontmoeten of deel te nemen aan (gratis) jeugdactiviteiten.” Denk aan workshops leren programmeren of een legorobot bouwen. Samen Minecraft spelen of een eigen 3D wereld ontwerpen. Ook kun je in de bieb een tijdschrift of de krant lezen. Of gewoon gebruikmaken van een computer.

“Voor een hoop mensen beter bereikbaar”

“Voor Groenewoud én de omliggende wijken is de dichtstbijzijnde bieb de Bibliotheek LocHal of een Place to Bieb in de omgeving," zegt Angelique de Kort.“Daarom zijn we blij dat we in Groenewoud – samen met de inwoners – kunnen bouwen aan een compleet nieuwe Bibliotheek.” En dat is goed nieuws, vult wethouder Hendrickx aan. “Zo wordt de Bibliotheek voor een hoop mensen beter bereikbaar.”

Vragen?

Een nieuwe Bibliotheek en verbouwing brengen veranderingen en misschien wel vragen met zich mee. Op bibliotheekmb.nl/groenewoud hebben we de meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Mocht jouw vraag hier niet tussen staan, dan kun je ook contact opnemen via: klantenservice@bibliotheekmb.nl of 013 4648 517.